Monday, April 30, 2018

همه چیز درباره ی گل ساکولنت آچوریا (معرفی ، پرورش و نگهداری )

گل ساکولنت آچوریا با نام علمی Echeveria و نام انگلیسی Echeveria از خانواده ی Crassulaceae است . این گل به دلیل تنوع گونه ها و زیبایی و همیشه سبز بودن بسیار مورد توجه قرار دارد . گل آچوریا دارای حدود 150 گونه مختلف بوده و بومی مکزیک تا شمال غربی آمریکای جنوبی است . در این گل برگ ها به صورت کشیده تا استوانه ای ، قاشقی و یا مثلثی پهن دیده می شود و به صورت طوقه ای قرار دارد گاهی هم ساقه گیاه بسیار کوتاه بوده و دیده نمی شود .

اصول داشت و نگهداری گل ساکولنت آچوریا :

آبیاری گل ساکولنت آچوریا :

این گل بسیار آب دوست بوده و باید هفته ای دو بار آبیاری شود توجه کنید که در هنگام آب دهی آب را لابه لای برگ ها و گوشت های گیاه نریزید تا احتمال پوسیدگی به وجود نیاید . در ضمن بین دو آبیاری خاک باید خشک شود .

دمای مناسب برای رشد گل ساکولنت آچوریا : 

در نیمه دوم سال ساکولنت آچوریا بهترین عملکرد را داشته و هر چه در محیط خنک تر و با نور بیشتر قرار بگیرد رشد بهتری دارد . در نیمه ی اول سال که هوا رو به گرمی می رود باید گیاه را از گرمای مستقیم خورشید در امان نگه دارید .

نور مناسب برای گلساکولنت آچوریا :

نیاز نوری این گل در فصل پاییز و زمستان تا اردیبهشت بالاست و اگر نور کافی به گیاه نرسد قد کشیده و زیبایی خود را از دست می دهد ، در این فصول می توانید این گل را کنار پنجره های منزل و رو به نور خورشید قرار دهید اما با گرم شدن هوا باید مانع از تابیدن نور مستقیم خورشید به ساکولنت آچوریا شوید تا از سوختن برگ ها جلوگیری کنید .

رطوبت مناسب برای گل ساکولنت آچوریا :

ساکولنت آچوریا از جمله گل هایی است که به رطوبت زیادی احتیاج دارد . غبار پاشی منظم راهی برای تامین رطوبت این گل است فقط توجه کنید آب روی بوته نریزد .

خاک مناسب برای رشد گل ساکولنت آچوریا :

بهترین ترکیب خاک برای این گل ماسه شسته شده و شن و کود گاوی پوسیده و غیره است اما به جای کود و شن می توان از ورمیکمپوست و پرلیت ریز استفاده کرد .

تغذیه گل ساکولنت آچوریا :

همانند کاکتوس ها ترکیب زیاد ازت و آمونیوم باعث شل و وارفتگی این گل می شود ، بهترین تغذیه برای ساکولنت آچوریا ترکیبی است که مقدار پتاسیم و فسفر بالایی داشته باشد مانند کریستالون .

تکثیر گل ساکولنت آچوریا :

برای ازدیاد این گل چند راه وجود دارد از جمله : 1 – قلمه برگ 2 – کاشت بذر 3 – تنها جوش یا پاپ 4 – قلمه ساقه

عوارض آفات و امراض پیش آمده برای گل ساکولنت آچوریا و درمان آن

آفت : ساکولنت آچوریا به دلیل گوشتی و آبدار بودن برگ ها به شدت مورد علاقه ی شته ها و شپشک هاست بنابراین یا با کفشدوزک و یا سم پاشی از آفتی شدن گیاه جلوگیری کنید .
توجه : هر گونه علایم مانند تار عنکبوت یا مواد چسبناک همگی نشانه های آفت هستند .
– دراز شدن ساقه و بی قواره شدن گیاه :
این عارضه به دلیل نور کم و آبیاری زیاد است شرایط را بازبینی کنید .
– لکه های سیاه روی برگ ها :
این عارضه به دلیل تابش اشعه ی مستقیم خورشید به گیاه است آن را از اشعه مستقیم خورشید دور نگه دارید .
– لکه های سیاه آبکی :
این عارضه به علت قارچ و پوسیدگی است باید سریعا برگ های آلوده را جدا کرده و گیاه را با قارچکش ضد عفونی کنید .
– سیاه و له شدن طوقه :
این عارضه به دلیل قارچ فوزاریوم بوده که در شرایط آبیاری زیاد و خفگی ریشه رخ می دهد تنها راه جلوگیری از به وجود آمدن این قارچ توجه به خشک شدن خاک بین دو آبیاری است و راه درمانی ندارد .


No comments:

Post a Comment